Miksi yritys tarvitsee sisältöjä?
Markkinoinnin ytimessä ovat sisällöt, joilla luodaan arvoa asiakkuuden kaikissa vaiheissa. Harvalla yrityksellä on varaa olla ilman sisältöjä.
Nykyään kaikkea on saatavilla missä vain, milloin vain. Vaikka tuote tai palvelu olisi absoluuttisesti paras, mutta sitä ei tunneta, muisteta, löydetä tai valita, se ei pärjää kilpailussa. Ylivertaisetkaan ominaisuudet eivät myy itsestään, ja hinnalla kilpailu syö yrityksen kannattavuuden. Koska ostajan matkasta valtaosa kuljetaan digimaailmassa, laadukkaat sisällöt ovat tehokkain keino erottautua kilpailijoista ja vahvistaa suhdetta asiakkaisiin.
Sisällöt rakentavat brändiä
Brändi on se mielikuva, millaisena asiakkaat sinut näkevät ja mitä he sinusta ajattelevat. Tätä mielikuvaa voi muokata sisällöillä. Sisältöjen avulla nouset asiakkaan tietoisuuteen, harkintaan ja lopulta toivottavasti tulet valituksi. Mielikuvat ohjaavat päätöksentekoa faktoja ja lukuja voimakkaammin.
Tarinat tekevät brändeistä mieleenpainuvia
Jos onnistut luomaan brändillesi mieleenpainuvan, tunteita herättävän tarinan, erotut todennäköisemmin. Tunneyhteys brändiin tekee siitä muistettavan. Kilpailijat voivat kopioida hinnan, ominaisuudet, viestit ja kanavat, mutta brändi ja tarina ovat uniikkeja. Muistettavuus säästää myös markkinointibudjettia.
Sisällöt auttavat asiakkaita löytämään luoksesi
Kun potentiaalisella asiakkaalla on ongelma tai tarve, apu voi löytyä sisällöistäsi. Useimpien ostajien matka alkaa hakukoneesta ja jos brändisi ei löydy ensimmäisten tulosten joukossa, ostajat valitsevat toisen vaihtoehdon. Hakukoneissa saa näkyvyyttä maksamalla – tai laadukkailla sisällöillä. SEO eli hakukoneoptimointi huolehtii, että sivuillesi löydetään silloinkin, kun et maksa mainoksista.
Sisältö palvelee asiakasta tämän ongelmissa
Hyvä sisältö on luotu kohderyhmää ymmärtäen, auttamaan asiakasta. Erilaiset oppaat, vertailut, vinkit, suosittelut ja ohjevideot ovat hyviä esimerkkejä sisällöistä, joita useimmat käyttävät päivittäin. Jos onnistut ilahduttamaan ostajia sisällöilläsi, niitä ei ehkä edes mielletä markkinoinniksi.
Sisältöjä tarvitaan kaikissa ostopolun vaiheissa
Sisältöjen avulla teet ostajan tietoiseksi brändistäsi ja voit herätellä tarpeesta tuotteellesi tai palvelullesi. Kun tarve tulee ajankohtaiseksi, ostaja hakee tietoa ja vertailee eri brändejä sisältöjen avulla. Ostopäätösvaiheessa voit tukea ostajaa ja vakuuttaa hänet brändistäsi sisältöjen avulla. Päätöksen jälkeen voit kannustaa asiakasta käyttämään tuotetta ja suosittelemaan sitä.
Sisältöjä tarvitaan senkin jälkeen, kun ostajasta tulee asiakas
Kun potentiaalisesta asiakkaasta tulee asiakas, voit tarjota hänelle lisäpalveluita, vinkkejä tuotteen käyttöön, ja apua ongelmatilanteisiin. Sisältöjen avulla voit tehdä asiakkaasta suosittelijan ja saada hänet jakamaan kokemuksiaan, mikä on erittäin arvokasta brändillesi. Sisältöjä tarvitaan siis asiakkaan polun jokaisessa vaiheessa.
Enemmän arvoa sisällöillä
Sisällöt vahvistavat tuotteesi positiointia ja tukevat brändisi tarinaa. Sisällöillä luot tarpeen, tunneyhteyden ja autat asiakastasi. Sisällöt auttavat rakentamaan arvoa tuotteellesi. Sisältöjen ansiosta ostajat löytävät luoksesi. Siksi jokainen yritys tarvitsee sisältöjä.