Millainen on hyvä tuotesivu?
Viime aikoina olen tehnyt paljon sisältöjä asiakkaideni tuote- ja palvelusivuille. Kokosin tähän toimiviksi todettuja käytäntöjä myyvän tuotesivun rakentamiseen.
Tuote- ja palvelusivuprojektit ovat minulle aina pienten tuuletusten paikka. Ehkäpä tuotemarkkinointitaustanikin takia tuotteen arvon ja hyötyjen kiteyttäminen on mielekästä. Lisäksi tuotesivujen rooli osana yrityksen verkkonäkyvyyttä on valtavan tärkeä. Seuraavaksi siis katsaus lempiaiheeseeni (tai ainakin yhteen niistä).
Mikä on tuotesivun tehtävä?
Jos kyseessä on verkkokaupan tuotesivu, päätehtävä on selkeä: myydä tuotetta. Sivun pitää tarjota riittävästi tietoa, jotta se vakuuttaa kävijän ostamaan tai kokeilemaan tuotetta.
Jos taas kyseessä on tuote tai palvelu, jota ei voi ostaa netistä, tuotesivun tarkoitus on tarjota lisätietoa ja ohjata asiakas ostopolun seuraavaan vaiheeseen (esimerkiksi B2B-puolella). Seuraava vaihe voi olla yhteydenottopyyntö, tuotedemon varaus tai tarjouspyyntö. Asiakas pitää siis vakuuttaa jättämään tietoja itsestään, jotta yritys voi olla häneen yhteydessä.
Miksi tuotesivuilla vieraillaan?
Tuotesivulla vieraileva potentiaalinen asiakas on usein jo pitkällä ostoprosessissaan. Tuotetta tai palvelua on mahdollisesti suositeltu hänelle, hän on törmännyt brändiisi hakukoneessa etsiessään ratkaisua ongelmaansa tai klikannut tuotteesi mainosta.
Ostopäätöstä harkitseva vierailija haluaa lisätietoa tuotteesta tai brändistä, etsii hintoja, hakee muiden käyttäjien kokemuksia tuotteesta tai haluaa vertailla tuotetta kilpaileviin vaihtoehtoihin.
Tuotesivuilla vierailevat myös nykyiset asiakkaat. Heidän tarpeensa eroavat uusien asiakkaiden tarpeista – heillä voi olla jokin ongelma tuotteen kanssa, he haluavat ostaa lisäpalveluja tai uusia pian päättyvän tilauksensa. Muista siis erilaiset tarpeet.
Hyvä tuotesivu saa aikaan toivotun toiminnan
Hyvä tuotesivu auttaa asiakasta löytämään tarvitsemansa tiedot ja saa hänet tekemään jotain. Tavallisesti sivuilla keskitytään houkuttelemaan asiakas klikkaamaan ”CTA:ta” eli call-to-action -linkkiä.
Tuote- ja palvelusivujen CTA:ta klikkaamalla asiakas voi esimerkiksi siirtää tuotteen ostoskoriin, rekisteröityä kokeiluversion käyttäjäksi tai jättää tarjouspyynnön.
Tarjoa tietoa ja sisällytä asiakasarviot
Tuotesivuilla vierailevat olettavat löytävänsä sieltä tietoa tuotteesta, myös tekniset yksityiskohdat. Liika epämääräisyys voi turhauttaa. Pidä tuotekuvaukset tiiviinä ja helposti ymmärrettävinä. Tärkeimmät asiat kannattaa kertoa ensin, mutta kaikkea ei tarvitse tunkea sivun ensimmäiseen näkymään, “above the fold”.
Asiakasarvioilla eli social proofilla on nykyisin valtava merkitys. Sisällytä sivuillesi siis arvosteluja, tähtiluokituksia, tuotteen voittamia palkintoja tai linkkejä asiakasreferensseihin.
Mistä hyvä tuotesivu rakentuu?
Seuraava lista on pitkä, mutta toteutus verkkosivuilla voi silti olla kevyt ja visuaalinen. Nämä asiat kannattaa sisällyttää tuote- tai palvelusivulle:
Kuvaava ja selkeä otsikko (parhaassa tapauksessa tuotenimi)
Houkutteleva ja ytimekäs CTA
Lyhyt kiteytys, mistä tuotteessa on kysymys ja minkä ongelman se asiakkaalle ratkaisee (”mitä”)
Unique sellling proposition eli USP – miksi asiakkaan kannattaa ostaa tuote ja miten se eroaa kilpailijoista (”miksi”)
Millaisille asiakkaille tuote sopii (”kenelle”)
Hyödyt: miten tuote auttaa asiakasta tämän haasteessa, helpottaa hänen työtään/elämäänsä tai mitä arvoa se tuo asiakkaalle (”miten”)
Tarkat tuotetiedot tai tekniset yksityiskohdat
Mahdollisuus vertailla muihin tuotteisiin
Laadukkaat kuvat ja videot
Referenssit, asiakasarviot, tuotteen saamat palkinnot (”social proof”)
Hinnat ja tarjoukset (tai ohjeet, miten tuotteen voi ostaa, jos tuotetta ei myydä verkkokaupassa)
Mahdollisuus yhteydenottoon, kuten chat, lomake tai yhteystiedot
Usein kysytyt kysymykset, linkkejä tukisisältöihin ja tuen yhteystiedot
Suositukset yrityksen muista tuotteista ja palveluista
Ymmärrä asiakkaan tarve
Tuote- tai palvelusivua voi verrata kivijalkakauppaan, johon tullaan tutustumaan tuotteisiin. Kuten myymälöissäkin, myös verkkosivuilla asiakkaalle pitäisi tulla sellainen olo, että hänen tarpeensa ymmärretään ja häntä osataan auttaa.
Tuotesivujen sisällöntuotannossa on tärkeää ymmärtää, keitä kohderyhmään kuuluu, mitä ongelmaa he yrittävät ratkaista ja mitä he arvostavat.
Tätä tietoa voi kerätä joko kysymällä suoraan asiakkailta, tai sitten keskustelemalla asiakkaiden kanssa läheisesti työskentelevien henkilöiden kanssa. Esimerkiksi myynniltä ja asiakaspalvelulta oppii valtavasti.
Testaa ja paranna
Voilà. Näinkö siis syntyy täydellinen tuotesivu? Ei, valitettavasti se ei ole ihan yksinkertaista.
Tuotesivu ei ole valmis, kun saat sisällön julkaistua. Käsissäsi on ensimmäinen versio, jota voit lähteä testaamaan ja optimoimaan.
Seuraa analytiikkaa ja reagoi dataan herkästi. Jos jokin ei toimi, sivu ei täytä tavoitettaan tai saat huonoa palautetta, paranna ja selkeytä. Testaa uudelleen ja reagoi taas.
Kärsivällisyydellä paras lopputulos löytyy kyllä. Ja sitten on aika testata jälleen.