Kuinka saada lisää Instagram-seuraajia?
Instagram on suosittu sosiaalisen median kanava kaikissa ikäluokissa, ei enää vain nuorten keskuudessa. Suosion kasvun syy on ilmeinen - ihmiset rakastavat visuaalista sisältöä, jota voi jakaa, muokata ja selata helposti. Käyttäjämäärän kasvun myötä Instagramista on tullut tärkeä alusta myös yrityksille.
Jos Instagram-markkinointi tukee liiketoimintasi tavoitteita ja sosiaalisen median strategiaa, kannattaa perustaa yritystili. Monet yritykset käyttävät Instagramia kuluttaja- tai rekrymarkkinoinnissa, mutta kanava on varteenotettava vaihtoehto myös B2B-markkinointiin. Mainontamahdollisuudet ovat hyvät ja mainoksiin reagoidaan some-kanavista toiseksi eniten (Facebookin jälkeen). Instagram-tilin avulla voit myydä tuotteita, vahvistaa brändin tunnettuutta, viestiä asiantuntijuutta tai rakentaa työnantajamielikuvaa.
Mitä asioita kannattaa huomioida Instagram-markkinoinnissa ja kuinka luoda hyvä Instagram-tili?
Panosta sisältöön
Instagram on alusta visuaaliseen tarinankerrontaan. Instagramissa voit julkaista kuvia ja lyhyitä videoita kuvavirrassa saatetekstin kanssa, Stories-sisältöjä, pidempiä IGTV-videoita ja live-videoita.
Saatetekstien pituus on kasvanut viime aikoina ja pidempiin teksteihin reagoidaan hyvin, mikä tarjoaa hyviä mahdollisuuksia brändin tarinankerrontaan. Käytä kuvaa herättämään mielenkiinto ja kerro tarinasi saatetekstissä.
Julkaise laadukasta ja persoonallista sisältöä. Kuvien ei tarvitse olla ammattilaisen ottamia, tärkeämpää on aitous ja säännöllisyys. Muista kuitenkin riittävän hyvä laatu. Kuvien yhtenäinen tyyli tekee tilin ilmeestä ammattimaisen. Instagramissa tämä on helppoa valmiiden filttereiden avulla. Myös ilman filttereitä, ottamalla haltuun muutaman valokuvaus- sekä kuvankäsittelyvinkin, saat tyylin yhtenäiseksi. Instagramin ulkopuolisilla kuvankäsittelysovelluksilla (esim. VSCO, Canva) saat käyttöösi lisää filttereitä ja muita ominaisuuksia, kuten profiilisivulle kuvista rakentuvan palapelin. Harkituilla Stories-pohjilla tarinasisällötkin tukevat brändin yhtenäistä ilmettä.
Julkaise usein ja suosi niitä viikonpäiviä ja aikoja, jolloin kohderyhmäsi käyttää Instagramia eniten. Valitse muutama teema tilillesi, mieti tarinasi kuntoon ja huolehdi, että tilin hoitoon on riittävästi resursseja. Älä myy liikaa, vaan tarjoa arvoa seuraajillesi.
Hyödynnä profiili eli bio
Uusi seuraaja näkee ensimmäisenä profiilisi, joten kuvaus ja tyyli kannattaa miettiä tarkkaan. Valitse kuvaava käyttäjänimi ja nimi, koska ne näkyvät profiilissasi ylimpinä ja niillä löydyt myös hausta. Kerro ytimekkäällä ja persoonallisella tavalla, mistä yrityksesi toiminnassa ja Instagram-tililläsi on kysymys. Emojeilla voi elävöittää ja keventää kuvausta.
Lisää profiiliin linkki verkkosivuillesi. Linkkien jako ei onnistu Instagramin kuvavirrassa, joten profiilia kannattaa hyödyntää myös kampanjoihin. Voit vaihtaa linkin profiiliisi kampanjan ajaksi ja kertoa siitä kuvavirran julkaisussa. Profiiliin voit tallentaa myös parhaat Stories-videot (Stories Highlights).
Yritysprofiiliin saat lisättyä osoitetiedot ja painikkeet yhteydenottoa varten. Näitä käyttämällä säästät tilaa profiilikuvauksessa, jossa on 150 merkin rajoitus. Tilisi löydettävyyttä parannat lisäämällä profiilikuvaukseen käyttämäsi hashagit eli avainsanat. Voit myös linkittää yrityksesi muut Instagram-tilit profiiliin.
Käytä hashtageja
Hashtagit eli avainsanat ovat yksi tehokkaimmista keinoista saada uusia seuraajia. Hashtageilla käyttäjät löytävät julkaisusi hausta. Julkaisut, joissa käytetään hashtageja, keräävät eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Hashtagien käyttö kannattaa.
Voit lisätä julkaisuusi enintään 30 hashtagia, mutta kannattaa miettiä brändisi kannalta tärkeimmät ja testailla, mikä määrä toimii parhaiten seuraajillesi. Voit lisätä hashtageja myös kommentteihin, tai piilottaa ne julkaisussa alas lisäämällä rivinvaihtoja ennen hashtageja. Samoja hashtageja ei kannata kopioida jokaiseen julkaisuun, vaan tehdä jokaiselle julkaisulle sopivat tunnisteet.
Suunnittele hashtag-strategiasi. Haluatko käyttää Instagramin kaikkein suosituimpia hashtageja vai vähemmän käytettyjä, joilla on mahdollisesti sitoutuneemmat seuraajat? Luotko oman hashtagin yrityksesi brändille, sloganille, tuotteelle tai markkinointikampanjalle? Keksitkö jonkin vuorovaikutusta herättävän hashtagin, jota seuraajasi jakaisivat mielellään? Kartoita myös, mitä hashtageja kilpailijasi käyttävät ja varmista, että näyt alaan liittyvissä hauissa.
Verkostoidu ja tee vaikuttajamarkkinointia
Sosiaalisen median luonne on olla sosiaalinen. Älä siis toitota yksisuuntaisesti omaa viestiäsi, vaan ole aktiivinen ja osallistu keskusteluihin. Seuraa asiakkaitasi, yhteistyökumppaneitasi, alan vaikuttajia ja kilpailijoita. Tykkää ja kommentoi. Jaa muiden julkaisut, joissa sinut on mainittu.
Selvitä, voisiko vaikuttajayhteistyö olla sinulle sopiva keino hankkia lisää näkyvyyttä ja seuraajia. Verkostojen suositusten merkitys ostopäätöksiin on valtava ja vaikuttajat lisäävät kohderyhmäsi luottamusta brändiäsi kohtaan.
Maksettu mainonta Instagramissa
Maksettu mainonta on toimiva keino kasvattaa näkyvyyttä valitussa kohderyhmässä. Instagram-mainonta toteutetaan Facebook Business Managerilla. Kohdennusmahdollisuudet ovat hyvät ja mainosformaatteja on useita: kuvat, videot, Stories-mainokset, kokoelmat, karusellit, Explore-mainokset ja IGTV-mainokset.
IG-kampanjoihin pätevät samat ohjeet kuin markkinointikampanjoihin yleensä. Mieti etukäteen tavoitteesi, kohderyhmäsi ja onnistumisen mittarit. Suunnittele mainoksen sisältö niin, että se kiinnostaa ja aktivoi kohderyhmääsi. Voit käyttää hyvin toiminutta orgaanista julkaisua tai luoda uuden mainoksen. Varmista, että mainoksissa on selkeä call-to-action eli kehotus toimintaan, jonka haluat kohderyhmäsi tekevän. Jos tavoitteenasi on saada kävijöitä verkkosivuillesi, tarkista, että ohjaus sivustolle toimii ja kampanjasivu on optimoitu konversiota ajatellen.
Lopuksi, seuraa analytiikkaa, opi ja optimoi tulevat julkaisusi datan perusteella. Tekemällä kehittyy paremmaksi ja aktiivisuus palkitaan. Jos kaipaat apua Instagramin kanssa, ota yhteyttä!
(Lähteet: Sosiaalisen median katsaus 2/2020, NeilPatel, SproutSocial, Later, Instagram Business, HootSuite)