Superskripti | Kasvua strategisella sisältömarkkinoinnilla

View Original

Hakukoneoptimointi eli SEO: 3 vinkkiä, joilla pääset alkuun

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on helppo keino säästää markkinointieuroja. Jos hakukoneet löytävät sisältösi, sinun ei tarvitse maksaa näytöistä. Orgaaniset hakutulokset koetaan mainoksia luotettavammiksi ja voivat tuoda sivustollesi jopa enemmän kävijöitä.

Hakukoneen kakkossivu on loistava piilopaikka, vain harvat klikkaavat sinne. Ykkössivun paikoista käydään kova kilpailu, mutta fiksulla hakusanastrategialla ja laittamalla perusasiat kuntoon on mahdollista päästä hakukoneiden suosioon.

Hakukoneoptimoinnissa kysymys ei ole monimutkaisista asioista, on vain lisättävä pari kohtaa markkinoijan muistilistalle. Digitaalisen markkinoinnin ja SEO:n maailma muuttuu jatkuvasti, mutta näillä kolmella vinkillä varmistat, että perusasiat ovat kunnossa.

1. Kirjoita aina ihmisille

Sisältö on tärkeintä. Jos keskittyy liikaa hakukoneisiin, tekstin luettavuus, kiinnostavuus ja aitous kärsii. Ihmiset karttavat liian täyteen hakusanoja tungettua tekstiä. Kirjoita aina laadukasta sisältöä, joka on suunniteltu kohderyhmällesi ja tarjoaa vastauksia heidän ongelmiinsa. Tunne kohderyhmäsi ja mieti, mitä hakusanoja he käyttäisivät.

Valitse muutama avainsana, joita käytät otsikoissa ja leipätekstissä. Hyvä avainsana tai hakulause on sisällön kannalta olennainen, sitä haetaan riittävän paljon ja se ei ole liian kilpailtu. Tutki hakusanojen käyttöä esim. Googlen Keyword Plannerilla tai Google Trendsillä. Helppo tapa ideoida avainsanoja on kirjoittaa Googlen hakukenttään sanojen alkuja ja katsoa, mitä ehdotuksia hakukone tarjoaa. Avainsanojen tutkimiseen on tarjolla paljon työkaluja. Tärkeintä on valita hakusanat perustellusti ja käyttää niitä sisällössä luontevasti.

Hyvä avainsana ei aina ole kaikkein ilmeisin. Ihmiset eivät ehkä todellisuudessa käytä kyseistä sanaa haussa, kilpailu voi olla kovaa ja pitkän hännän hakusanoilla (long tail keywords) hakevat voivat olla halukkaampia ostamaan (esim. kuntosali vs. crossfit sali jäsenyys helsinki). Kun kirjoitat sisältöä, huomioi semantiikka ja hakusanojen muunnelmat, eli käytä tekstissä erilaisia tapoja ilmaista merkitys.

2. Huolehdi, että tekninen SEO on kunnossa

Tekninen SEO tarkoittaa yksinkertaistetusti “muita”, sisältöön liittymättömiä asioita. Teknisellä SEO:lla varmistetaan, että hakukoneet voivat löytää ja indeksoida sivustosi. Huolehdi, että:

  • Hakukone löytää sivustosi (uuden sivuston voit lisätä Googlen tietokantaan Search Consolessa)

  • Sivustosi latautuu nopeasti ja on mobiiliystävällinen

  • Sivustollasi on uniikkia sisältöä (kopioinnista sakotetaan hakukonesijoituksissa)

  • Sivustosi on turvallinen (https)

  • Meta- ja title -kuvaukset ovat käytössä (ja niissä käytetään valittuja hakusanoja)

  • Sivuilla ei ole rikkinäisiä linkkejä (muista 301-uudelleenohjaukset ja ohjaa käyttäjät takaisin sivulle 404-virhesivulta)

  • Kuvat ovat mahdollisimman pieniä, nimetty kuvailevilla nimillä ja alt-tagit ovat käytössä

  • Sivustosi rakenne on järkevä ja sivuston sisäiset linkit auttavat löytämään arvokkaimmat sisällöt (voit myös lisätä xml-sivustokartan)

Listaa voisi jatkaa ja jokaiseen kohtaan sukeltaa syvemmälle, mutta näistä asioista on hyvä aloittaa.

3. Ulkoiset linkit (Offsite SEO)

Ulkoiset linkit auttavat ihmisiä ja hakukoneita löytämään sivustosi. Tässäkin palataan laadukkaaseen sisältöön - sisällön pitää olla hyvää, jotta sitä jaettaisiin paljon. Jos sivuillesi linkitetään arvokkailta ulkoisilta sivustoilta, auktoriteetti hakukoneiden silmissä kasvaa. Sivustollesi johtava ulkoiset linkit voit tarkistaa esim. Backlink Checkerillä. Ulkoisten linkkien rakennus vaatii pitkäjänteistä työtä ja laadukkaan, ajankohtaisen sisällön julkaisemista. Hyödynnä sosiaalisen median kanavia linkkien jakamiseen.

Hakukoneoptimointi on hauskaa, kun siihen pääsee sisälle. Näillä vinkeillä varmistat, että perusasiat ovat kunnossa sivustollasi. Sisältö on kuningas, mutta muutaman asian huomioimalla voit kasvattaa markkinoinnin tehoa. Lisätietoa aiheesta tarjoilevat esim. Moz tai Yoast. Jos kaipaat tukea SEO-asioissa, ota yhteyttä!